tisdag 23 februari 2010

Mycket väsen för Ingenting

Det är fan inte sant. Är kvar i Stockholm fortfarande, inte en aning om när nästa tåg går och det är bara misär. Dessutom kommer det ännumer snö här nu så oddsen känns ju som att dom är på min sida. Eller inte.

Var på stationen kl 8 imorses. Go och glad, hade biljett med sittplats till 09.07-tåget hem. Får snart reda på att tåget är försenat. Sedan blev det lite mer försenat och sedan ytterligare lite mer försenat. När det hade skjutits upp till 11.00 kom det slutgiltliga beskedet: Det var inställt.

Jahapp tänker man då, askalas att jag väntat i tre timmar på ett tåg som inte går. SJs tabbe var iofs inte att ställa in, utan att dra ut på det så jävligt och sedan hänvisa till nästa tåg 11.07 (NÖTTER). detta innebar att det var två "fulla tåg" med passagerare som väntar på samma jävla tåg och laddar för att tackla sig in på tåget och ta de obokade platserna först.

Jaja. Jag satte på "Dags för slagsmål" på högsta volym och gjorde mig redo, ledde flocken av halvspringande köttätare som rusade ut genom dörrarna 5 min innan tåget var planerat att gå. Väl ute på perongen hör vi i högtalarna att även detta är försenat (YEY och jag som hade första parkett). Sedan var det försenat lite till. Och lite till. OCH lite till. Och ytterligare lite till. Började inse att jag inte skulle komma hem så gick och pratade med några i informationen, ganska roligt senario:

Jag: "Alltså kommer tåget gå överhuvudet taget? Eller borde man ge upp?"
SJ-snubbe (cool kille i ray ban-bågar och reflexväst): "Ja ja men dom går, inga problem. Lite försenat bara"
Jag: "FAST jag har varit här sedan kl 8 (detta runt 12-tiden) och ni har inte lyckats få iväg ett enda tåg mot Göteborg än?! Hade varit lättare om ni bara sa att det inte kommer gå så man slipper stå här"
SJ-snubbe: "Jaha, men det ska gå! Du har ju x2000 med så hoppa på det som kommer först"
Mitt under hans sista mening slås speakern på (igen, jävla tjat på den) och det dönar över hela centralen:
"Tåg 171 mot Örebro och Göteborg är inställt pga väderleken. Vi hänvisar er till nästa tåg 175 som går 13.07"
SJ-snubbe: "jahajaja... ojda"

Blängde. Tog min väska och kollade x2000 - försenat en timme. Alla andra tåg till Gbg var nu inställda. Konstaterade, efter 4,5 h på centralen, att nej jag kommer inte hem idag heller.

3 kommentarer:

  1. Åh vad härligt det låter med snökaos! Hoppas tågen börjar rulla hemmåt snart!

    SvaraRadera
  2. Alla bussbolag då? Måste väl finnas några som kör eller? Hoppas du kommer hem snart iaf, även om det lär vara rätt gött att hänga däruppe ett tag.

    SvaraRadera